Godine 1981, Svjetska zdravstvena organizacija je odobrila Međunarodni pravilnik o marketingu nadomjestaka za majčino mlijeko, kako bi zaštitili dojenje te osigurali upotrebu zamjena za majčino mlijeko sigurno i isključivo onda kada su potrebne.
Svi smo čuli za bojkot Nestle-a zbog stalnog kršenja ovog pravilnika, a sada nam britanski The Independent donosi priču iz Turske, zemlje sa relativno visokom stopom dojene djece, u kojoj je Danone svojom kampanjom doveo do pada stope dojene djece i bespotrebne upotrebe formule.
Multi-nacionalna prehrambena kompanija Danone optužena je za zabludu majki marketinškom kampanjom u kojoj Danone upozorava majke da ne mogu dati dovoljno mlijeka za svoje bebe. Kompanija je , naravno, predložila majkama da koriste mlijeko u prahu za bebe, koje proizvodi Danone.
Istraga Zavoda istraživačkog novinarstva za britanski The Independent, utvrdila je da je Danone reklamirao svoju mliječnu formulu Aptamil u Turskoj sugerirajući majkama kako bebama starim šest mjeseci ne mogu pružiti dovoljno mlijeka i zadovoljiti potrebe djeteta. Kampanja je poboljšala prodaju formule Apatamil u Turskoj za najmanje 15 posto, a možda dovela i do toga da majke nepotrebno hrane svoju djecu mliječnom formulom.
Danone tvrdi da je svoj savjet temeljio na preporukama Svjetske zdravstvene organizacije, te da su kampanju podržali Svjetska zdravstvena organizacija i UNICEF. No, WHO je zatražila da Danone prestane koristiti logo ove organizacije, dok je Unicef odbio podršku akcijama tvrtke Danone.
I britanski pedijatri ogradili su se od stava i kampanje tvrtke Danone, ističuċi da zbunjuje majke koje doje i može dovesti do bespotrebnog prelaska na upotrebu adaptiranog mlijeka.
Danoneovi marketing stručnjaci ističu kako je njihova kampanja usmjerena samo na obeshrabrivanje “neprimjerene” zamjene za mlijeko poput rižinog brašna, a ne obeshranrivanja majki da doje.
„Turski UNICEF i WHO, zajedno s drugim partnerima (Ministarstvo zdravstva, TV postaje, supermarketi, Pedijatrijska Ascijacija) podržava ovu kampanju, te odobrava korištenje loga Svjetske zdravstvene organizacije na štampanim materijalima koji su se dijelili tokom kapanje.“ , ističu iz Danonea.
Danone je započeo svoju tursku marketinšku kampanju u 2010.
Tvrtka je identificirala pogodno tržište za proizvode prehrane dojenčadi u Turskoj – s populacijom od 73 milijuna, relativno visokom stopom nataliteta, a plaćama u porastu. No, tradicionalno Turska je imala visoke stope dojenja – i nema tradiciju korištenja formule.
Angažirano je 577 pedijatara za mjerenje količine mlijeka u grudima majki djece u dobi od šest mjeseci. Pedijatri su izdajali majke kako bi utvrdili količinu mlijeka ili vagali bebe prije i poslije hranjenja, kako bi dobili rezultate za kampanju, koji nisu bili reprezentativni i verificirani. Za usporedbu koristili su istraživanja Svjetske zdravstvene organizacije o količini energije koju djeca u dobi iznad šest mjeseci trebaju dobiti dohranom.
Danone prezentacija objašnjava kako je razvijena Kampanja 500ml mlijeka svaki dan!
Danone je tako krivo interpretirajuċi preporuke WHO kreirao kampanju o potrebama od 500 ml mlijeka sloganom „Pola litre svaki dan“, „Beba treba barem 500 ml mlijeka dnevno. Ako vaše mlijeko nije dovoljno, dajte Aptamil za podršku bebinu imunološkom sistemu!“
U isto vrijeme, Danone je objavio online test kojim su majke mogle provjeriti „daju“ li tih famoznih 500ml. Test je pitao majke o učestalosti i trajanju dojenja. Hiljade žena su ga popunile – i prema Danone, veċina ih ne uspijeva dati bebi 500ml mlijeka. Savjet za njih je, naravno, koristiti formulu.
U to vrijeme pedijatrijska udruženja počela su osporavati kampanju, WHO I Unicef su se ogradili od kampanje o količini potrebnog mlijeka i Svjetska zdravstvena organizacija je zatražila skidanje oznaka WHO sa materijala o kampanji u roku od 14 dana.