Ovo je vrijeme provala velikih maštovitih ideja koje izviru iz dječjih umova i usta. Svi ovi oblici ponašanja i razmišljanja pomoći će da vaše dijete izgradi siguran temelj za prelazak iz jaslica u svijet vrtića.
Dostignuċa u pokretima (fizički razvoj):
– Stoji na jednoj nozi deset sekundi ili duže
– Ljulja se, penje
– Može preskočiti prepreke
Dostignuća u vještinama ruke i prstiju (fizički razvoj):
– Kopira rukom oblik trokuta i drugih gemoterijskih uzorka
– Crta osobu s tijelom
– Ispisuje neka slova
– Sam/a se oblači i skida
– Koristi viljušku, kašiku
– Obično samostalno ide u toalet
Dostignuċa u jeziku (govoru):
– Može ponoviti identično dio priče
– Govori rečenice od pet riječi i više
– Koristi futur (buduċe vrijeme) u govoru
– Zna reċi ime i prezime, adresu
Kognitivna (spoznajna) dostignuċa:
– Može izbrojati 10 ili više predmeta
– Tačno imenuje bar 4 boje
– Bolje razumije koncept vremena (prošlost, sadašnjost, buduċnost) ili se interesira/pita o tome
– Zna stvari koje koristimo svakodnevno (novac, hrana, kuċanski aparati)
Dostignuċa u socijalnom i emocionalnom razvoju:
– Želi biti poput prijatelja
– Lakše pristaje na pravila
– Voli pjevati, plesati, glumiti
– Pokazuje više samostalnosti, mogu čak posjetiti komšiluk sami
– Svjesni seksualnosti
– U stanju su razlikovati maštu od stvarnosti
– Ponekad zahtjevni, ponekad nestrpljivo kooperativni
Budući da se svako dijete razvija na svoj određeni način, to je nemoguće tačno predvidjeti kada i kako će usavršiti pojedinu od ovih vještina. Razvojne prekretnice navedene ovdje će vam dati opštu ideju o promjenama koje možete očekivati kako vaše dijete postaje starije, ali nemojte se bojati, ako taj razvoj ima drugačiji tok.
Udruženje Pedijatara u SAD smatra da je potrebno konzultirati svog pedijatra, ako dijete pokazuje neki od sljedećih znakova mogućeg kašnjenja u razvoju u ovoj dobnoj skupini:
– pokazuje izuzetno uplašeno ili plašljivo ponašanje
– pokazuje izuzetno agresivno ponašanje
– nije u stanju odvojiti se od roditelja bez većih prosvjeda
– nije ju/ga lako omesti i ne može se usredotočiti na bilo koju pojedinačnu aktivnost duže od pet minuta
– pokazuje mali interes za igranje s drugom djecom
– ne ragira na druge ljude općenito, ili reagira samo površno
– rijetko koristi fantaziju ili imitacije u igri
– čini se nesretno i tužno mnogo vremena
– ne učestvuje u raznim aktivnostima
– izbjegava drugu djecu i odrasle
– ne izražava široku paletu emocija
– ima problema u jelu, spavanju i korištenju toaleta
– izgleda neobično pasivno
– ne mogu shvatiti dvodijelne naredbe, u kojima se koristi prijedlog za mjesto (“stavi šalicu na stol”, “uzmi loptu ispod kauča”)
– ne mogu tačno reċi ime i prezime
– ne koristi množinu ili prošlost ispravno
– ne razgovara o svojim dnevnim aktivnostima i iskustvima
– ne može izgraditi kulu od šest do osam blokova
– čini se da nespretno drži olovku
– ima problema sa skidanjem/svlačenjem odjeće
– ne može samostalno oprati zube
– ne može oprati i osušiti ruke