Hrvatski autoklub objavio je rezultate testa 33 modela dječjih sjedalica. ocjenjivali su se sigurnost, jednostavnost korištenja i ergonomija, prisustvo štetnih sastojaka te čišćenje i završna obrada. Maksimalnu ukupnu ocjenu „vrlo dobar“ nije dobila ni jedna sjedalica, no zato ih je čak 16 položilo ispite s „dobrim“, 10 je onih koje su „zadovoljile“, „jedva“ su se provukla 2 proizvoda, dok ih je 5 završilo test s neprolaznom ocjenom „loše“, i to najviše zbog nedovoljne sigurnosti. Pritom je apsolutni negativni rekorder sjedalica Easycarseat Inflatable koja je pala na oba testa sigurnosti prilikom sudara, frontalnom i bočnom. Osim frontalnog i bočnog sudara, test sigurnosti sastojao se i od ispitivanja jednostavnosti vezanja pojasa te stabilnosti.
Kod frontalnog sudara šest sjedalica ocijenjeno je maksimalnom ocjenom (Cybex Aton 2, Peg Perego Primo Viaggio Trifix K, Cybex Aton 2 & Aton Base-Fix, Peg Perego Primo Viaggio Trifix K & Isofix Base 0+1, Britax Hi-Way Ii i Babystyle Oyster), a sve se montiraju u smjeru suprotnom od smjera vožnje te onemogućuju pomicanje glave i gornjeg dijela torza odličnim podupiranjem cijelog tijela. Opterećenje glave i vrata zbog toga je vrlo nisko, a to je od izuzetne važnosti zbog osjetljivosti dječjeg vrata, posebice kod novorođenčadi. Sa silama frontalnog sudara najlošije su se nosile sjedalice Peg Perego Viaggio Convertibile, Easycarseat Inflatable i Kiddy Guardianfix koje, svaka zbog svojih specifičnih nedostataka, imaju vrlo visok rizik ozljeda glave ili abdomena.
Kod zaštite u bočnom sudaru sedam sjedalica ocijenjeno je najboljom mogućom ocjenom (Cybex Juno-Fix, Römer Trifix, Kiddy Guardianfix Pro, Cybex Aton 2 & Aton Base-Fix, Cybex Solution X2, Jané Montecarlo R1 i Cybex Pallas 2). Kod najboljih, odlično punjenje materijala toliko je učinkovito zaštitilo testnu lutku da uopće nije došlo do kontakta između nje i dijelova kabine ili opreme u vozilu, što je rizik od ozljeda smanjilo na minimum. S druge strane, sjedalice Graco Junior Maxi i Graco Logico L te Easycarseat Inflatable ne pružaju dovoljno bočne sigurnosti i najbolje ih je izbjegavati.
U pogledu jednostavnosti vezanja pojasa nije bilo negativnih ocjena, a Römer Trifix, Cybex Juno-Fix, Recaro Monza Nova Seatfix, Storchenmühle Solar Seatfix i Cybex Solution X2 imaju mogućnost prilagođavanja, pa pojas pravilno prelazi preko ramena, kako veće, tako i manje djece, što garantira optimalnu sigurnost.
Stabilnost je značajno povećana upotrebom Isofixa. Najviše koristi od tog sustava primijećeno je kod sjedalica Chicco Xpace Isofix, Maxi Cosi RodiFix i Jané Montecarlo R1, koje je zbog toga moguće vrlo dobro postaviti na automobilska sjedala različitih profila i zbog toga su dobile najbolje ocjene. Na popravni ispit morat će Storchenmühle Taos i Easycarseat Inflatable čija je stabilnost proglašena lošom.
U konačnoj ocjeni testa jednostavnost uporabe i ergonomija podjednako su važni sigurnosti jer samo ispravno montirana sjedalica može doista zaštititi dijete. Zbog toga je ključno da se sjedalice montiraju logično i da je broj koraka u tom postupku sveden na minimum. Najbolje rezultate ovdje su ostvarile sjedalice Recaro Monza Nova Seatfix, Storchenmühle Solar Seatfix, Maxi Cosi RodiFix, HTS Besafe iZi UP X3 Fix, Cybex Solution X2 i HTS Besafe iZi UP X3. Zanimljivo, sve su to sjedalice namijenjene većoj djeci (grupe II/III), a u njima je dijete zavezano poput odrasle osobe s pojasom u tri točke. Prilagodba veličini djeteta je jednostavna i brza, a uputstva lako razumljiva. U ovoj kategoriji najgore je prošla sjedalica Britax Hi-Way II s ocjenom „jedva dovoljno“ kod koje se pojas vozila nespretno provlači kroz određene točke na samoj sjedalici, potrebni su dodatni pojasevi za učvršćivanje za prednja sjedala, a prilagodba veličini djeteta također je loše riješena, što čitavoj montaži uzima previše vremena i zbog kompleksnosti otvara mogućnost pogreške u montaži.
Što se tiče ergonomije, tek ako dijete komforno sjedi na način na koji je to zamislio proizvođač, pojasevi i bočne stranice mogu ostvariti puni zaštitni potencijal. Najviše pažnje pritom se posvetilo položaju sjedenja, prostranosti i komforu za dijete te potrebom za prostorom u samom automobilu. Jedna sjedalica ovdje se pokazala boljom od ostalih. Riječ je o sjedalici Römer Trifix s maksimalnom ocjenom zbog odlično ocijenjene prostranosti za dijete koja će osigurati mnogo dulji vijek trajanja i korištenja. S druge strane, pomalo razočaravajući rezultat ostvarila je sjedalica Britax Hi-Way II s ocjenom “jedva dovoljan” u kojoj mjesta za veću djecu ima premalo, pa se promjena na druge sjedalice iz više grupe težine radi prije nego što bi trebala.
Potreba za prostorom jedan je od kriterija koji mogu predstavljati veliki problem, posebno ako je riječ o manjim automobilima. Zbog toga je važno da sjedalica ne zauzima previše mjesta, ali da to istodobno ne utječe na razinu njene sigurnosti. Römer Trifix, Chicco Xpace Isofix i Cam Viaggiosicuro Isofix S157 zahtijevaju vrlo malo prostora i najbolje su u ovoj kategoriji, dok najlošiji rezultat ima Easycarseat Inflatable zbog svoje izuzetne širine. Položaj sjedenja vašeg mališana trebao bi biti opušten i neznatno položen, a ovdje se pobjednikom pokazala sjedalica Safety 1st Travel Safe. U pogledu komfora koji uključuje punjenje materijala, oslonac za noge i preglednost izvan vozila istaknula se sjedalica Easycarseat Inflatable koja nudi optimalan oslonac i mnogo slobode za pomicanje djeteta te jedina zaslužuje najvišu ocjenu u ovom kriteriju. No ona je, nažalost, loše rezultate ostvarila u drugim testovima. S druge strane, punjenje materijalom na sjedalicama Babystyle Oyster i Storchenmühle Taos vrlo je skromno.
Održavanje i njega, odnosno lako skidanje presvlake i pranje u perilici rublja te dobra završna obrada danas bi trebali biti standard. U većini slučajeva tako i jest, no neke sjedalice ne zadovoljavaju tražene zahtjeve i imaju određene nedostatke. Primjerice, postava i presvlaka sjedalice Chicco Xpace Isofix i CAM Viaggiosicuro Isofix S157 teško se skidaju, a sjedalice Phil & Teds Tott XT i Babystyle Oyster ne zadovoljavaju u pogledu završne obrade.
Posljednja testirana kategorija odnosila se na kontrolu i ispitivanje štetnih sastojaka, pri čemu se pažnja usmjerila na sve komponente koje su u neposrednom dodiru s djetetom te se testirala razina policikličnih aromatskih ugljikovodika, plastifikatora, vatrootpornih tvari, fenola, organsko kositrenih spojeva, azo spojeva i teških metala. Sjedalice su ovdje u najvećoj mjeri položile ispit. Čak 16 sjedalica ocijenjeno je vrlo dobrim, 14 ih je zadovoljilo, dok su tek dvije bile ispod razine ostalih s ocjenom „jedva dovoljan“. Riječ je o sjedalicama Chicco Neptune i Recaro Monza Nova Seatfix kod kojih je razina štetnih sastojaka nešto veća nego što bi trebala biti. Pozitivni trendovi i ovdje su prisutni pa ni jedna sjedalica nije dobila najgoru ocjenu, što je pomak u usporedbi s prošlogodišnjim rezultatima, a pravo je zadovoljstvo bilo vidjeti i poboljšanja na sjedalicama Maxi Cosi Rodifix i Phil & Teds Tott XT, čiji su prethodnici lani ostvarili razočaravajuće ocjene zbog pretjerane količine plastifikatora. Očito su oba proizvođača reagirala i poboljšala svoje proizvode korištenjem manje štetnih sastojaka.
Od 2000. godine HAK i njegovi partneri – europski autoklubovi svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih sjedalica u svim težinskim kategorijama. Tijekom proteklih 12 godina, koliko se provode testiranja dječjih sjedalica, kod mnogih su uočena značajna poboljšanja. Bez obzira na rezultate, svaka od testiranih autosjedalica bolja je od nikakve. One su jedini prihvatljivi način postizanja dječje sigurnosti, u najvećem broju nesretnih slučajeva, spasit će život djeteta i smanjiti ozbiljne posljedice, a na njihovo korištenje vozače obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zaključak je stoga jasan i nesumnjivo poznat vozačima i roditeljima: „Autosjedalica – uvijek i bez iznimke!“