Popisu potencijalnih zdravstvenih rizika društvenih medija dodana je i neželjena trudnoća. Naime, žene koje se drže savjeta influencera o kontracepcijskim tabletama, posebno na YouTubeu gdje se našlo mnogo zagovornika zaustavljanja hormonske kontracepcije, mogu dovesti u zabludu te dati nepotpune ili netočne informacije o seksualnom zdravlju, upozorili su znanstvenici sa Sveučilišta Delaware.
Naime, u analizi pedeset videozapisa na YouTubeu otkrili su da je gotovo tri četvrtine influencera govorilo o prekidu hormonske kontracepcije, a četrdeset posto ih je koristilo ili koristi metodu ‘prirodnog planiranja obitelji‘ – kada žene prate svoj ciklus, ponekad pomoću aplikacije, kako bi identificirale dane kada bi mogle zatrudnjeti.
– Iz prethodnih istraživanja znamo da ove nehormonske opcije, poput aplikacija za praćenje plodnosti, nisu uvijek tako točne kao hormonska kontracepcija. Oslanjaju se na mnogo različitih čimbenika, poput tjelesne temperature i cervikalne tekućine, koji se uvelike razlikuju od žene do žene – kaže glavna autorica studije Emily Pfender. Zapravo, upozorava, ovaj ‘prirodni‘ pristup djeluje samo kada žene pažljivo slijede smjernice poput mjerenja bazalne tjelesne temperature i svakodnevnog praćenja cervikalne tekućine.
Povećani rizici
– Ali mnogi influenceri su izostavili taj dio. Korištenje metoda praćenja plodnosti bez pravog obrazovanja i alata moglo bi povećati rizik od neplanirane trudnoće, jer stope neuspjeha variraju od dva do 23 posto – kaže Pfender. Još alarmantnije zvuči podatak da je od influencera koji su zaustavili hormonsku kontracepciju, samo jedna trećina spomenula zamjenu nečim drugim.
– Poruka koju neki od ovih videozapisa šalju jest da je ukidanje hormonske kontracepcije dobro za to ako želite poboljšati svoje mentalno zdravlje i biti prirodniji, ali nije važno pri tome koristiti drugi oblik kontracepcije. Osim od neplanirane trudnoće, žene možda mogu biti izložene i povećanom riziku od spolno prenosivih bolesti – kaže Pfender. Analizirani su YouTube videozapisi koje su između prosinca 2019. i prosinca 2021. objavili influenceri s 20 000 do 2,2 milijuna pratitelja. Glavni razlozi koje su influenceri dali za prekid kontracepcije uključivali su želju da budu prirodniji i da poboljšaju mentalno zdravlje. Iako se hormonska kontracepcija, odnosno pilula, koristi desetljećima i smatra se sigurnom, povezana je s nuspojavama poput depresije.
– Ljudi koji dijele svoja iskustva s hormonskom kontracepcijom na društvenim mrežama mogu stvoriti kontroverzu oko toga je li kontracepcija sigurna za upotrebu. Osim toga, Pfender je otkrila i da influenceri nisu uvijek dijelili točne ili potpune informacije. Na primjer, neki od influencera govorili su o korištenju aplikacije za praćenje ciklusa Daysy, ističući je kao vrlo točnu, ali nitko nije spomenuo da je studija koja podupire njezinu učinkovitost povučena u 2019. godini zbog nedostataka metodologije.
Raste im popularnost
Raste popularnost brojnim zdravstvenim savjetima koji se šire preko influencera na društvenim mrežama. Dr. Erin Willis, izvanredna profesorica na Koledžu za medije, komunikacije i informacije Sveučilišta Colorado koja proučava digitalne medije i zdravstvenu komunikaciju, kaže da ljudi dijele zdravstvene informacije desetljećima, čak i prije interneta, ali sada je to mnogo rasprostranjenije i lakše.
– Vršnjak-vršnjaku (peer-to-peer) zdravstvene informacije vrlo su utjecajne. Ljudi se osjećaju shvaćeno, pogotovo ako imaju isto zdravstveno stanje ili dijele slična iskustva ili emocije – kaže Willis. Dodaje i da ipak ne daju svi zdravstveni influenceri loše informacije. Prema riječima dr. Erin Willis, mnogi prolaze kroz etičku obuku i razumiju osjetljiv položaj i utjecaj koji imaju. – Ljudi imaju i različite razine zdravstvene pismenosti, neki mogu razumjeti zdravstvene informacije bolje od drugih – ističe Willis i savjetuje kako je ključno kritički analizirati informacije i sortirati dobro od lošeg te da je uvijek bolje potražite informacije koje nisu povezane s određenim proizvodom, odnosno navode se na službenim stzranicama zdravstvenih organizacija i ustanova.