Mnoge bebe i djeca jako se vole igrati s touch-screen tehnologijom i to nije ni čudo! Zaslon osjetljiv na dodir omogućuje trenutnu izmjenu slike, zvukova, pokreta, sve je to privlačno bebinim i dječjim osjetilima.
Mnogi roditelji su oduševljeni ovom interaktivnom tehnologijom, jer, kroz medijske oglase, stalno ste na udaru reklama koje tvrde da bebe mogu učiti slova, brojeve, riječi i pojmove putem raznih aplikacija koje možete kupiti putem virtualnih trgovina na svojim uređajima.
Samsung je najavio svoj GALAXY Tab 3 Kids, tablet napravljen posebno za djecu s edukativnim alatima i sigurnosnim značajkama koje zahtijevaju roditelji.
‘Nije tajna da se djeca koriste tehnologijom više nego ikada prije’, izjavio je JK Shin, glavni izvršni direktor i direktor IT i mobilnih komunikacija u Samsung Electronicsu. ‘Uočili smo priliku da stvorimo uređaj samo za djecu koji će im pružiti intuitivno, zabavno i prilagođeno korisničko iskustvo ispunjeno bogatim i edukativnim sadržajima koje će roditelji obožavati’.
Međutim, do danas ne postoji niti jedno istraživanje proučavanja veze između tableta ili pametnih telefona i učenja djeteta.
Bilo da putujete u automobilu ili čekate u redu kod pedijatrice, nije neuobičajeno za roditelje da smartphone, prijenosno računalo ili tablet daju djeci. Za roditelje, ovi uređaji djeluju slično kao dadilja, sa stotinama aplikacija dostupnim za malu djecu, oni su sve privlačniji mališanima.
Postoje li moguće prednosti za bebe izložene tim interaktivnim ekranima? Opet ponavljamo, odgovarajuća istraživanja nisu završena, tako da znanstvenih dokaza nema. Za stariju djecu postoji interaktivni element koji im omogućuje da uče pojmove kao što su uzrok i posljedica i redoslijed, putem aplikacija pametnih telefona, ali za bebe koje još uvijek prolaze kritičnu fazu razvoja mozga, dugoročni učinci ostaju nepoznati.
Američka pedijatrijska akademija (AAP) ima službeni, jasan stav: AAP savjetuje nekorištenje ovih uređaja za djecu mlađu od 2 godine u potpunosti, povezujući ga sa kašnjenjem u učenju govora. Stava o koristima, pa i zabranama za stariju djecu nema. Službenih stavova i istraživanja u BiH, nažalost nema.
Ono što znamo iz svakodnevnog života i onoga što vidimo na svakom koraku je da su djeca do 12 mjeseci izložena konstantnom korištenju tableta, pametnih telefona i računala, a ako tome dodamo i vrijeme za crtane i gledanje TV-a, procjenjuje se da je 12-mjesečno dijete izloženo i do 2 sata dnevno takozvanom „vremenu sa zaslonima/ekranima“.
Brojne studije su pokazale da djeca bolje uče iz stvarnog života, iz iskustva, osobito aktivnosti koje uključuju da se dijete kreće i radi.
Logično je i svakom roditelju trebalo bi biti razumljivo da ċe dijete prije naučiti koncepte “gore” i “dole” ili “stop” i “idi”, stvarnim doživljajem i fizičkom angažiranošċu u svijetu igre, nego koristeći tehnologiju i pametne zaslone. Aktivnosti istraživanja, razvoja oko-ruka koordinacije, vizualne percepcije i fine motoričke vještine se u mnogo slučajeva ne mogu riješiti na isti način kao na 2-dimenzijalnom zaslonu.
Penjanje, izgradnja, lupanje, slaganje, i manipuliranje su 3-D osjetilno-motorička iskustva koja se ne mogu replicirati na zaslonu.