Kažu sa treċim rođendanom, završava period „teških“ faza dvogodišnjaka i službeno nastupaju magične godine vladavine trogodišnjaka i četverogodišnjaka pune fantazije i novih postignuċa.
A šta sve to oni mogu?
Dostignuća u pokretima:
– Skakuċe i stoji na jednoj nozi do 5 sekundi
– Ide uz stepenice i niz stepenice bez potpore
– Udara loptu prema naprijed
– Baca loptu objeručke
– Hvata loptu koja odskače skoro svaki put
– Spretno se kreċe naprijed-nazad
Dostignuća s rukama i prstima:
– Crta (kopira) kvadratne oblike
– Crta osobu sa dva do četiri dijela tijela
– Koristi makaze
– Crta krugove i krive linije
– Počinje kopirati neke slova
Dostignuċa u jeziku (govoru):
– Razumije pojmove “isti” i “drugačiji”
– Svladao/la je neka osnovna pravila gramatike
– Govori u rečenicama od pet do šest riječi
– Govori dovoljno jasno da ga/nju „stranci“ mogu razumjeti
– Priča priče
Kognitivna (spoznajna) dostignuċa:
– Pravilno imenuje neke boje
– Razumije pojam računanja i može znati nekoliko brojeva
– Pristupa problemu iz jedne tačke gledišta
– Počinje imati jasniji osjećaj za vrijeme
– Podsjeća na dijelove priče, koje ste izostavili
– Upušta se u igre izmišljanja
Dostignuċa u socijalnom i emocionalnom razvoju:
– Zainteresiran/a je za nova iskustva
– Sarađuje s drugom djecom
– Igra ulogu “mame” ili “tate”
– Raste interes za igre fantazije
– Oblači se i presvlači
– Pregovara kada dođe u sukob
– Više je neovisan/a
– Zamišlja da mnoge nepoznate slike mogu biti “čudovišta”
– Vidi sebe kao cjelovitu osobu koja uključuje tijelo, um i osjećaje
– Često ne može razlikovati fantaziju i stvarnost
Budući da se svako dijete razvija na svoj način, nemoguće je reći tačno kada i kako će usavršiti neku od nabrojanih vještina. Razvojne prekretnice ovdje navedene daju samo opċu ideju o promjenama koje možete očekivati kako vaše dijete postaje starije, ali nemojte se brinuti, ako njegov razvoj ima drugačiji tok.
Udruženje Pedijatara u SAD smatra da je potrebno konzultirati svog pedijatra, ako dijete pokazuje neki od sljedećih znakova mogućeg kašnjenja u razvoju u ovoj dobnoj skupini:
ne mož objeručke baciti loptu, ne može skakati na mjestu, ne može voziti tricikl, ne može staviti olovku između palca i kažiprsta, ne zna šarati olovkom, još uvijek plače kada se rastaje od roditelja, ne pokazuje interes za interaktivne igre, ignorira drugu djecu, ne reagira na ljude izvan obitelji, ne sudjeluje u igrama izmišljanja (fantazije), nije zainteresiran/a za samostalno oblačenje, spavanje, korištenje WC-a, ljuti se nekontrolisano kada je uzrujan/a, ne može kopirati krug, ne koristi rečnice duže od tri riječi, ne koristi “mi” i “vi” prikladno.