Pravi uzrok autizma je nepoznat ali je najvjerovatnije rezulatat niza faktora (nasljednih ili nastalih u trudnoći, tokom porođaja i ranog razvoja djeteta). Autizam je češći kod dječaka i to čak 2:1.
Simptomi autizma obično se jasno ispoljavaju između 18. i 36. mjeseca života, ali se neki mogu uočiti i ranije. Najraniji znaci mogu se uočiti čak i u prvim mjesecima života kada dijete na dodir reaguje grčenjem, a umjesto da se privije uz tijelo roditelja, prilikom uzimanja u naručje postaje mlitavo ili ukočeno, ne reaguje na zvuk majčinog glasa i slično. Tokom prve godine dijete ne prati pogledom osobe ili objekte, ne uspostavlja kontakt očima, ne pruža ruke ka roditeljima niti reaguje na njihov povratak ukoliko su bili odsutni. Pred kraj prve godine ne pokazuje predmete prstom, a uočljivo je i odsustvo brbljanja i gestova (pa-pa, taši-taši i slično).
Evo i kratkog pregleda nekih od znakova autizma
Sa 6 mjeseci:
– Slaba, rijetka dikcija
– rijedak vokalni odgovor na govor odraslih (naročito majke)
– epizodni ili slabi kontakt očima
– neobični pokreti tijela i / ili ruku
– nedostatak izraza sreće ili radosti (npr., ne smije se)
Sa 9-12 mjeseci:
– nedostatak ili loša neverbalna komunikacija (na primjer. ne maše, ne pokazuje)
– nedostatak ili loš odnos s majkom
– nazadovanje u ponavljanju glasova (slabo se razvija)
– slabo razumijevanje govora i gesta
– ne reagira na svoje ime
– duga koncentracija na objekt ili pokret
– nema ponavljanja jednostavnih pokreta
– ne pokušava se nasmijati
– kašnjenje u motorici: sjedeći položaj, puzanje, hodanje, trčanje
Sa 14-18 mjeseci:
– nema prvih riječi
– ponavlja riječi koje je čuo ali samo kad se govori
– nedostatak koordinacije u promatranju, smijanju i komunikaciji s gestama ili
riječima
– ne ponavlja radnje koje mu se pokazuju
– ne slijediti upute
– ponekad se čini “gluh”
– ponavljajuća (netipična) ponašanja
– loše i epizodno igranje
– ne hoda
– bilo kakav gubitak bilo kojeg jezika ili socijalne vještine
Preko 18 mjeseci:
– ne govori
– nerazumljiv, ili riječi istrgnute iz konteksta
– vodi vas nekud a da ne gleda kamo ide
– ne prati vaš pogled da vidi objekt koji ste mu pokazali
– nema “izmišljene/imitativne” igre, npr., praviti se da hrani lutku, telefonira
– nije sposobno sljediti jednostavne naredbe
– ne tolerira odjeću ili obuću
– neosjetljiv na bol
– preosjetljiv na neke zvukove
– prazan pogled na dugo razdoblje
– nejasne ili nejednake koordinacije tijela; nezgrapnost
– nedostatak fine motoričke sposobnosti
– preferira se igrati sam
– zaokupljenost određenim predmetima ili temama
– poravnava objekte studiozno i opsesivno
– nije u interakciji s braćom i sestrama
– nije zainteresiran za drugu djecu
– ne zna kako da se igra s igračkama
– hiperaktivan
– ne surađuje i izaziva
– mijenja raspoloženja iznenada i bez motivacije
– boji se običnih dnevnih događaja
– ustraje na ono što on / ona želi
– ne prihvaća promjenu
– agresivno reagira ako ga se ne posluša, pogotovo kada kaže “Ne”
– hoda na prstima
– grize ruku ili stavlja ruke u usta
– ima stereotipne pokrete s rukama i stereotipne vokalizacije
– okreće se na mjestu, kao da rotira
– nisu svjesni opasnosti