Zahvaljujući inovativnom programu za borbu protiv maltretiranja, naziva KiVa, vršnjačko nasilje u školama u Finskoj smanjilo se za 40 posto. KiVa dolazi od finske riječi „Kiusaamista Vastaan“, što znači „protiv maltretiranja“. Riječ je o metodi zasnovanoj na istraživanjima i dokazima za sprečavanje agresije i zaustavljanje uznemiravanja u školama, kao i van nje.
Promovira ličnu dobrobit i obrazovanje te pruža adekvatne alate za iskorjenjivanje slučajeva maltretiranja i uznemiravanja, kao i stalno praćenje situacije u školama. Uključuje plan namijenjen svim učenicima koji su fokusirani na prevenciju maltretiranja, kao i niz akcija koje treba primijeniti kada se otkrije slučaj uznemiravanja.
Pasivan i neutralan stav
KiVa metoda nastala je na Univerzitetu u Turkuu 2007. godine, provode je stručnjaci za ovu materiju, a finansira je ministarstvo obrazovanja i kulture. Danas se koristi u čak 90 posto finskih škola, a počele su je primjenjivati i škole u Belgiji, Švedskoj, Estoniji, Ujedinjenom Kraljevstvu, Novom Zelandu i Španiji, što dokazuje njen uspjeh i učinkovitost.
– KiVa pokušava promijeniti pravila koja vladaju u grupi. Unutar grupe su i oni koji ne maltretiraju, koji promatraju, koji su svjedoci i koji se smiju. Kroz tu neverbalnu komunikaciju oni prenose poruku da je ono što se događa zabavno ili dobro, čak i ako imaju drugačije mišljenje – smatra Kristina Salmivali (Christina Salmivalli), profesorica psihologije i jedna od kreatora programa.
Cilj je da grupa uvidi da uznemiravanje nije zabavno, da ga nije potrebno tolerirati, da ga ne treba promatrati kao dječije stvari i da se ne mora zauzeti pasivan i neutralan stav. Grupa učestvuje tako da zaustavlja uznemiravanje time što ga ne podržava. Također, grupa ima za cilj pružiti podršku i zaštitu žrtvi, kako bi ona uvidjela da nije sama.
Sadržaj programa
Program se sastoji od tri cjeline:
– Za uzrast od 6 do 9 godina
– Za uzrast od 10 do 12 godina
– Za prelazak na srednje obrazovanje, što je dostupno samo u Finskoj
Ima specifičan materijal za nastavnike, učenike i roditelje. Sastoji se od 10 časova i radova koji se izvode za vrijeme trajanja kursa, a u sklopu kojih učenici pohađaju časove, debatiraju i provode aktivnosti te grupni rad na poštivanju drugih.
Učenici uče kako poboljšati suživot i dobivaju znanje o različitim vrstama uznemiravanja, uz lekcije o poštovanju i empatiji, uče kroz pomoćne materijale, audiovizualne materijale i videoigre. Osim toga, postoji i virtuelni poštanski sandučić, koji je namijenjen onima koji ne žele iznijeti svoju situaciju pred vršnjacima. Putem njega djeca mogu reći da su žrtve ili prijaviti situacije kojima su svjedočili. Tu su i rekreativci, odnosno učenici koji nose reflektirajuće prsluke, kako bi podigli svijest i zapamtili da su i oni odgovorni za sigurnost svih.