Kroz dječije crteže svašta možete da saznate i o sebi i o njima: kako se osjećaju, šta žele od vas, od okoline, šta očekuju od sebe, šta ih tišti a šta uveseljava, kako vide njihov odnos sa vama, ali i vaš odnos sa drugima.
Crtanje jeste beskrajno zabavno, ali je mnogo više od zabave. Ono na interesantan način stimuliše razvoj motorike, vizuelne percepcije, prostornog planiranja na papiru, memorije. Djecu zato treba bodriti da na ovaj način provode slobodno vrijeme.
Treba ih motivisati da crtaju, hvaliti im njihova mala umjetnička djela i davati konstruktivne kritike. To znači dati im savjet, a ne iščuđavati im se zato što je vama nešto nelogično ili, daleko bilo, smijati im se što vide na crtežu ono što vi ne vidite.
Ono što ga privlači dijete na crtežu stavlja u prednji plan, a ono što mu se ne dopada uglavnom crta u što manjim dimenzijama i obojeno tamnom bojom. Kada su djeca plašljiva i nemaju samopouzdanja, ona uglavnom crtaju stežući olovku, pritiskajući, uokvirujući oblike i nerijetko u uglu papira, sitno.
Faze dečijeg crtanja:
Faza šaranja
Ovo je prva faza u kojoj djeca povlače linije bez neke posebne predstave o tome kuda im ruka i boje idu i kakve tragove ostavljaju.
U toj fazi dijete polako shvata odnos između pokreta koje vuče i traga koji ostavlja. Posle nekoliko povučenih linija dijete će početi da pokušava da povuče iste linije i, kada to uspije, osjetiće zadovoljstvo.
Faza presimbolizma
Oko 3. godine dete počinje da pravi i kružne poteze. Zahvaljujući njima može da nacrta figure nalik ljudima i životinjama.
Zatim usavršava navedene figure isprobavajući da ih crta drugačije, da im doda detalje i „eksperimentiše“ sa njihovim izgledom.
Faza simbolizma
U narednoj fazi djeca počinju ne samo da obraćaju pažnju na likove izolovano, već prave određeni odnos između njih na svojim.
Osim što u ovoj fazi figure ljudi počinju da dobijaju više detalja, djeca počinju da ih crtaju praveći određeni odnos između njih, da ih crtaju u određenom prostoru.
Faza realizma
Sada klinci svoje crteže obogaćuju brojnim detaljima, što na samim ljudima, životinjama, što u njihovoj okolini. Slobodnije koriste boje i prave kombinacije.
Da bi moglo što bolje da ispolji svoje emocije crtežom, mališanima treba obezbijediti boje. Što ih je više, to im je interesantnije i to su više motivisani da crtaju, to im pomaže da ispolje svoju maštu.
A u zavisnosti od boja koje koriste takođe možete nešto naučiti o unutrašnjoj ličnosti svojih najmlađih.