Koliki je značaj pravilne ishrane u trudnoći?

0

Trudnoća predstavlja posebno fiziološko stanje polno zrele žene u kome nastaju  mnogobrojne promjene na tijelu i psihi trudnice. Ove promjene su kako stvaranjem novog bića u materici, tako i pojačanim dejstvom izvjesnih endokrinih žlijezda majke, a takođe i dejstvom posteljice kao endokrinog organa.

Organizam majke u cjelini, a posebno za život najvažniji organi kao srce, pluća, bubrezi i jetra izloženi su za vrijeme trudnoće naročitom naporu, jer njihova funkcija treba da zadovolji potrebe ne samo majke, već i organizma ploda. Zbog toga svi pomenuti organi u trudnoći koriste svoju rezervnu snagu.

Najbolje vrijeme da se počne sa zdravom ishranom je prije začeća – na taj način osiguraćete i sebi i svojoj bebi odličan start.

Što tačno znači jesti za dvoje?

Zasada to još nije potrebno. Dodatnu energiju za bebu – dakle kalorije iz ugljikohidrata ili masti – buduće majke naime trebaju tek od četvrtog mjeseca trudnoće. A čak im i onda treba samo oko deset posto (oko 250 kalorija) više nego inače. To su po prilici mali sendvič sa sirom i jedna jabuka.

Od početka trudnoće ipak raste potreba za hranjivim tvarima. Tako trudnica ima povećanu potrebu za bjelančevinama (za 20 posto), kalcijem (za 30 posto), cinkom (za pet posto), vitaminom B2 (za 36 posto), željezom (za 100 posto), folnom kiselinom (za 30 posto) i za jodom (za 15 posto).

Zdrava prehrana (ne samo u trudnoći) uključuje sljedeće grupe namirnica:

Počnite od integralnih žitarica

Integralne žitarice neka budu baza zdrave prehrane, isto vrijedi i za hljeb te tjesteninu – samo integralno jer takvi proizvodi sadrže velike količine korisnog vitamina B.

Povrće i salate

S povrćem i salatom unosite malo kalorija, ali i određenu količinu hranjivih i balastnih tvari. Svakako svaki dan iskoristite bogati izbor u supermarketima – bilo za namirnice koje ćete spremiti u tavi, jesti ih sirove, kao salatu, bilo da ćete od njih praviti sok.

Voće i sokovi

Najbolja preporuka je da voće treba izbjegavati jer vitamin zbog kojih bi ga trebalo uzimati su u većim količinama u povrću. To ne znači da voće ne smijete konzumirati a u svakom slučaju ono ne smije da zamijeni obrok pogotovo slatko voće kao što je grožđe, breskve, kruške. Ako već uzimate voće onda prednost dajte sezonskom i domaćem.

Mlijeko i mliječni proizvodi

Pola litre mlijeka dnevno idealno je za opskrbu kalcijem i bjelančevinama. Ne volite mlijeko? Rezani i tvrdi sir, desert od svježeg sira ili jogurt idealna su zamjena.

Meso i jaja

Meso sadrži bjelančevine, željezo i vitamine B. Zato liječnici preporučuju oko 100 grama mesa dnevno ili dvije do tri porcijesedmično. Prirodno uzgojeno meso ili jaja često su skuplji, ali većinom hranjiviji. Vegetarijanci jedu više krumpira, mliječnih i integralnih proizvoda.

Riba

Omega-3-masne kiseline mogu spriječiti spontani pobačaj. Konzumacija morske ribe jednom do dva puta tjedno ne samo da potiče opskrbu jodom, već je i izvor visokovrijednih bjelančevinama . Ipak oprez: naviknite se doznati porijeklo ribe i svakako izbjegavajte tunu i sličnu ribu dubokih mora. Takva riba može sadržavati otrovnu živu.

Masti i ulja

Masti i ulja ima različitih vrsta: ulje repice, maslinovo ulje, ulje od pšeničnih klica, orahovo ulje, laneno ulje ili sojino ulje sada će vam uistinu goditi, a svako od njih sadrži korisne sastojke za mamu i bebu.

Napitci

Pijte puno tekućine – to vrijedi pogotovo za buduće majke. Dvije litre mineralne vode bogate kalcijem bile bi optimalne za vaš organizam. Ne volite li mineralnu vodu, posegnite za voćnim sokovima s mineralnom vodom, biljnim i voćnim čajem ili bezalkoholnim pivom. Dodatni učinak: ako konzumirate punovrijedne namirnice i pijete puno tekućine, crijevo koje u trudnoći lako naginje tromosti, počinje dobro funkcionirati.

Sljedeće su namirnice najstrožije zabranjene:

  • alkohol ne dolazi u obzir.
  • sirovo ili samo djelomično obrađeno meso te sirova riba. Oni bi mogli sadržavati neke uzročnike bolesti kao što su toksoplazme i listerija. Zato u sljedećim mjesecima vrijedi pravilo: nema tartara, nema sushija – ali neke vrsta mesa kao što su salama, dimljeni mesni namaz ili soljeno i dimljeno meso zasad su tabu.
  • neprerađeno mlijeko i mliječni proizvodi te meki sir također mogu biti zaraženi listerijama
  • jaja bi se trebala jesti samo ako su dobro termički obrađena kako bi se spriječila zaraza salmonelom.

    Izvor: www.drbalic.ba

Komentari

Share.