Je li moguće razviti ljubav prema učenju kod djece i kako?

0
Tijekom godina mog roditeljstva, čula sam mnoge nedoumice roditelja o razvoju ljubavi prema učenju kod svog djeteta. Najviše su se pitali da li je uopće moguće usaditi takvo što, i ako jeste, kako? Drugi bi htjeli znati da li je to kvaliteta nekih sretnih ljudi rođenih sa tom vrlinom. Razmišljajući o tome, uzela sam u obzir svoje petero djece, sebe i drugu djecu koju sam imala priliku učiti i raditi u periodu od više godina. Došla sam do zaključaka koje ću nabrojati za vas u nastavku, no, prije nego što nastavim želim da izrazim svoje osobno uvjerenje da djeca mogu naučiti bilo što! Čak i da vole učiti. Sve je u tome kako im predstavimo učenje.
                                   
Stilovi učenja
Važno je znati koji stil učenja preovladava kod vašeg djeteta prije nego bilo što drugo počnete. Način primanja informacija i usvajanja znanja mora biti usklađena njihovom stilu učenja, što će dalje reći djeci da li je taj predmet zabavan, zanimljiv, lak za naučiti i na taj način razviti želju za daljnjim istraživanjima i učenju. Vjerojatno ste čuli za tri osnovna stila učenja: vizualni, auditivni i taktilni. Unutar njih postoje, naravno, i podkategorije kao što su društveni i oni koji preferiraju da uče sami itd. Moje petero djece su savršeni primjer svakog stila, plus kombinacija nekoliko stilova! Moj najstariji sin je svakako taktilno-auditivni stil učenja koji voli raditi sam. Moja kći je društveno-vizualni učenik, moj treći sin je auditorni Mirko-nemirko (za njega je lakše da visi naopako nego sjesti mirno na stolicu), dok su blizanci, vizualni suradnici. Zamislite naše noći obiteljskih aktivnosti!
Interesi djeteta
Druga važna tajna uspjeha je da promatrate interese vašeg djeteta i koristite ih pri učenju i usvajanju informacija. Uključite sve što ih zanima u svaku temu koju možete. To jenajbolji dio, možete biti kreativniJuuuhuuu! Prirodno je daobratimo pozornost na stvari koje nas zanimaju. Kao dijete, moj treći sin (čak i kao beba) imao je opsesiju automobilima,kamionima i sve što ima kotače i motor. Ako sam htjelapridobiti njegovu pozornost morala sam govoriti “mehaniku“. Sva naša poezija, čitanje, matematika, itd. vrtila se oko neke vrste vozila ili motora.

‘Nahranite’ znatiželju

Kada otkrijete njihovu znatiželju za nešto, učiniti sve u svojoj moći da je potaknete, čak i ako to nije vaš interes ili vam sečak gadi. Ne brinite ako ne znate puno o tome, zapravo,utoliko je zabavnije kada otkrivate zajedno! Ne skrivajtesvoju čuđenje i oduševljenje zajedničkim otkrićima ostvarima za koje niste znali. Ako njega/nju interesiraju kukcipogledajte video o kukcima! Saznajte više o njihovim bebama, nađite ih i gledajte u njihovom prirodnom okruženju,napravite terarijum, hranite ih, gledajte ih kako se snalaze … Djeca su prirodno znatiželjna, iskoristite to!
Pretvorite sve u igru

Igra i igranje je službeni opis djetetova ‘radnog mjesta’! Koristite igru da ih naučite (penjući se uz stepenice pravimozvuke klavira “do-re-mi”, ili koristimo korake da brojim po 1, 2, 5 itd), napravite rime za svakodnevne stvari koje se najćešće obavljaju (pranje zuba, pranje ruku, pospremanje igračaka …), igre mašte (zamislite kraljevstvo i ti si kralj / kraljica, …), igre pretvaranja (dok pospremamo jakne i cipele,natječemo se da vidimo tko je Superman). Upotrijebite svoju maštu ali ne zaboravite se staviti na djetetovu razinu i zamisliti što bi mu moglo biti zabavno.

Koristite svaku priliku da ih nešto naučite

Kada ste kod kuće i vidite kako kiša pada recite mu / joj o tome zašto biljke trebaju kišu, objasnite zašto moramo spavati dok se spremate za krevet, kada ste u kupovini usupermarketu razgovarajte o mjerama, zdravoj hrani,cijenama

Nagrade i poticaji


Budite velikodušni s pohvalama i ohrabrenjem, djeca procvjetajuna njima. Možete ih naučiti onim što radite, također ih učite onimšto ne radite, ali posebno ih učite svojom reakcijom na ono štooni učine! Uvijek postoji nešto za što možete pohvaliti dijete. To im govori jasno i glasno: “Ja sam sposoban! Ja to znam i mogu! Mama ili tata, su tako rekli!”

Učinite da vas vaša publika traži na BIS


Budite oprezni da ih ne iscrpite i ne dosadite im sponavljanjem istih aktivnosti. Znate kako jedva čekatesljedeću epizodu omiljene serije koja je završila na najprovokativnijem dijeluBudite režiser ‘serijala aktivnostisvog djetetaZavršite malo prije nego što bi im bilo dosta, neka vas moli za taj matematički problem sljedeći dan, znanstveni projekt, ili sat kuhanja. To će im pomoći povezatiučenje s uzbuđenjem i iščekivanjem nečega zabavnog što ihveseliIzbjegavajte bilo koju od aktivnosti ako je dijete ekstra osjetljivo taj dan, iz bilo kojeg razloga, možda nije dovoljnospavao/spavala noć prije, možda mu/joj rastu zubiili se jednostavno ne osjeća dobro. Svi mi imamo dane kada se ne osjećamo tako dobro kao drugim danima, ako ih ne prisiljavamo na učenje tih dana, biti će više voljni učitidanima kad su sretni i osigurati ćete se da se oni ne osjećaju da im je određena aktivnost bila prisila.

Ispravljanje grešaka bez ispravljanje pogrešaka
Ovo je suptilan način za ispravljanje djetetove pogreške u govoru, pisanju, izražavanju, ili bilo čemu drugom, bez dačak i uvidi da ste ga/ju ispravili. Jednostavno ponovite riječ,način izgovora, itd. na ispravan način, bez privlačenjapreviše pozornosti na ‘grešku‘. Njihovo samopoštovanje i osjećaj samopouzdanja su najvažniji! Ako se osjećaju kao da ne mogu uspjeti, neće pokušati ništa!


Dajte mu / joj priliku da proba sam/sama

Najbolje učenje se desi kad imamo priliku da sami probamo, bilo da je to pisanje, crtanje, kuhanje ili znanstveni pokusi! Nakon što smo pokušali uvidjet ćemo koliko je bilo lako ili teško to nešto izvesti i što bismo mogli učiniti drugačije da bude bolje. Pomozite im da uspiju, pogotovo ako vidite da imne ide. Ako ne uspiju, odustat će i pretpostaviti da ta aktivnost nije b zabavna.

Djeca s puno energije

Moji sinovi su uvijek imali visoku razinu energije, možda su čak i hiperaktivni. Prije nego što sam u mogućnosti pridobitinjihovu pozornost za bilo što, moramo napraviti neke vježbe kako bi se barem malo ispuhali, zadisali i bili spremni za aktiviranje veoma radoznalih umova.

Stvorite okruženje pogodno za učenje 


Važno je ukloniti bilo koje smetnje kako bi vaše učenje, igra i zabava s njima imali najbolji efekat. Ako imate uključen TV, nekoliko ljudi u susjednoj sobi kako razgovoraju ili rade nešto drugo zabavno (zapamtite, djeci je uvijek nešto drugozabavno), ili imate razne igračke razbacane po podu, možete biti sigurni da dijete neće biti usredotočeno na ono što pokušavate raditi / reći. Stvorite prostor i vrijeme kada možete usredotočiti svu svoju i njegovu/njenu pozornost na projekat i uživajte u njemu zajedno.

Ne dopustite besmisleno traćenje dječijeg uma


zadnje vrijeme puno toga je rečeno o tehnologiji i kako ona privlači djecu. Vjerujem da svako doba ima svoje prednosti i mane, te da bismo trebali prihvatiti tehnologiju. Međutim, također vjerujem da ostaviti djecu same sa svojim elektroničkim uređajima ili poticati ih da koriste tehnologiju samo da bi roditelji sebi priskrbili sat-dva slobodnog vremenamože biti kontraproduktivno i proizvodi djecu nezainteresirane za učenje i za aktivnosti (osim ako to nije online igra ili TV emisija). Sve interakcije s tehnologijom trebaju biti usmjereni i vrlo pažljivo odabrane za djecu dobi 0-5, i svake godine do 14 godina starosti dodajući neku novutehnološku aktivnost ili razinu. Na taj način uče da je koristeza obrazovne svrhe, kao i za zadovoljstvo, ali bez ovisnosti.Moji su 14-godišnjaci sami izabrali da ne žele da vise na društvenim medijima (gledaju oni YouTube itd. Ali zna se kada I koliko). Moj 21-godišnjakinja je uvidjela koliko vremena potroši na FB i prestala ga je koristiti, umjesto toga radije čita.

Pokušala sam se pridržavati ovih savjeta koliko sam moglatijekom godina. Jesam li uvijek sve savršeno napravila? Ne, daleko od togaVole li moja djeca cjeloživotno učenje?Mislim da je tako! Moj najstariji sin pronalazi nova područja interesa i radi na njima dok ne usavrši tu vještinu, tadapreskače na novu stvar. Moja kći je zainteresirana za psihologiju i kako ljudski mozak radi, samo sam je trebalausmjeriti, a onda je ona sama nastavila svoja istraživanja, učenje, pronalaženje novih stvari svaki dan. Treći sin tek sada otkriva čari kuhanja i to voli. Iznenadi nas novimobrokom redovito. Blizanci su fascinirani kodiranjem, etičkimhakiranjem i svim vrstama znanstvenih pokusa. Moram priznati, uživam u učenju uz njih više nego što sam ikada prije uživala učeći!

Komentari

Share.